kolla vad man kan hitta på nätet...

http://frisortips.blogg.se/category/harfarger.html
från denna bloggen...


I dessa kalla tider vill många äkta samt fejkade blondiner gå från sitt superblonda svall till ett mindre platinablont barr. Med det menas kanske inte brunt utan hellre blond, mörkblond, strawberryblond eller i värsta fall ljusbrun. Jag har under den senaste tiden haft flera sådanna färgningar på salongen och jag har även fått ett mejl angående detta.

Saken är nämligen den att- det är en utav de absolut svåraste behandlingarna man kan utföra, i alla fall om du frågar mig. Då är jag trots allt frisör, så att expriementera med detta hemma borde vara dödsdömt ;)

Ett blont hår oavsett om det är naturligt eller fejkat saknar röda pigment. Man kan säga att håret är pigmentfattigt. Att då bara slänga på en nyans som är ett eller flera steg mörkare funkar oftast inte. Man kommer bli tvungen att förpigmentera. Det kan göras på flera olika sätt. I vissa färger tillsätter man bara rött, något jag själv tycker funkar bra om man vill göra det ganska så mycket mörkare. Ibland måste man lättfärga håret med en koppar eller röd färg. Själv använder jag en färdig förpigmenteringsvätska som man bara sprayar på, innan man påbörjar den egentliga färgbehandlingen.

Kruxet är dock att bara får håret 1 eller 2 steg mörkare. Förpigmenteringen kan få håret att se väldigt varmt ut (rött/koppar), och skulle man skippa den kan det bli grönt eller väldigt transparens (genomskinligt). Med andra ord, DET ÄR SKITSVÅRT ATT FÄRGA ETT LJUST HÅR LIIIITE MÖRKARE.


from this...

to...




THIS!


Kommentarer

Design av: m a x i m i l i a
Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback